Monday, September 22, 2008

ZIKIR (ZIKRULLAH) banyak-banyak yer....


RISALAH PENDIDIKAN BERTERAS AL-QURAN DAN SUNNAH
PENDIDIKAN BERTERASKAN AL-QURAN DAN SUNNAH

ZIKIR (ZIKRULLAH)
Pengertian Zikir

Zikir ertinya ingat. Bila kita mencintai dan menyayangi sesuatu, maka kita akan banyak mengingatinya. Bila kita banyak mengingatinya maka sudah tentu kita akan banyak menyebutnya.

Wahai murid-murid sekalian, pasti murid-murid dapat menyebut Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar dan La ila ha illa lallah. Itu semua adalah zikir.

Zikir adalah ibadat yang paling senang
Semua ibadat mempunyai syarat sahnya kecuali zikir. Ia harus dilakukan samada dalam keadaan toharah (bersih) atau berhadas, semasa berdiri, duduk, mengiring dan dalam semua keadaan. Berkata Imam Nawawi: “Ijmak ulamak mengharuskan zikir samada zikir lisan atau hati bagi yang berhadas, berjunub, orang yang haid dan juga nifas”.
Oleh itu hendaklah semua murid-murid melakukan ibadat zikir. Dengan hanya berzikir murid-murid akan merima pahala dan akan menjadi tenang.

Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenang dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.
[Surah ar-Ra’d: ayat 28]

Sabda Rasullullah s.a.w: Perumpamaan orang yang mengingati (dan menyebut) tuhannya dengan orang yang tidak mengingatiNya adalah seumpama (perbezaan) orang yang hidup dan mati.

[Riwayat Bukhari]
Begitulah perumpaan orang yang berzikir dan tidak berzikir pada pandangan Allah s.a.w, iaitu seumpama hidup jika berzikir dan mati jika tidak berzikir. Oleh itu wahai murid-murid sekalian, hendak semua berzikir kepada Allah s.w.t .
Wassalammualaikum

Mirsamun ppi/jqaf/skkk/08

No comments: